fbpx

Als schaapjes tellen niet helpt…. [7 Tips om wel te slapen]

Heb je elke avond hetzelfde probleem? Je gaat naar bed, je bent moe. Eén maal in bed kun je de slaap niet vatten en lig je uren te draaien en woelen in je bed of naar het plafond te staren. Je ziet elke avond hele kuddes schapen langskomen, maar helaas ze brengen je niet naar dromenland….

Slaapproblemen door malende gedachten

Het steeds maar weer opnieuw beleven van een stressvolle situatie. Alvast bedenken wat je tijdens dat ene gesprek gaat zeggen of wat je had moeten zeggen. Het houdt je uit je slaap en veroorzaakt o.a. (extreme) vermoeidheid, geïrriteerdheid, niets meer kunnen hebben, concentratie verlies in je dagelijkse leven. Als het lang duurt is het een behoorlijke aanslag op de manier waarop je functioneert. Een goede nachtrust is noodzakelijk voor een goede gezondheid. Tijdens de slaap zorgt het groeihormoon bv voor herstel van spieren en cellen.

Wat kunnen oorzaken zijn van slecht slapen

  • Te veel stress in je dagelijkse leven.
  • Ingrijpende gebeurtenis(sen) zoals ziekte, overlijden van naasten, (dreigend)ontslag.
  • Je matras is aan vervanging toe. Een slecht matras biedt geen steun aan je lichaam, hierdoor rust je niet uit.

Als ik nou maar eens een keer goed kon slapen, maar dat zal wel weer niet lukken vannacht. Deze gedachten herken je vast als je elke avond opnieuw de strijd met de slaap aangaat. Het is onderdeel van de vicieuze cirkel die ontstaat als je slaapproblemen hebt. 

In gevecht gaan met je zelf helpt niet. Hoe meer je denkt aan hoe graag je wil slapen hoe verder je het van je weg houdt. Als je in bed ligt en de slaap komt niet…. ga even je bed uit. Drink een kopje thee of warme melk met anijs. Ga even wat doen zodat je gedachten niet in dat kringetje van “kan ik weer niet slapen” terecht komen. Dit kan helpen bij het tot rust brengen van je lichaam en geest. 

7 Tips om sneller in slaap te vallen

  1. Neem geen koffie meer na 8 uur ‘s avonds. Caffeïne is een activerend stofje en kan je wakker houden als je er gevoelig voor bent.
  2. Ga ca een uur voor het slapen gaan in de relax modus. Zet de tv en computer uit. Dit is een goed moment om even wat extra tijd voor je zelf te nemen met bv een ontspannende meditatie…
  3. Ga voor het slapen gaan nog even een blokje wandelen. Je krijgt frisse lucht en kunt even letterlijk afstand nemen van alle rondtollende gedachten.
  4. Houd een vast ritme aan. Je lichaam herkent het avondritueel en gaat naar de rust stand.
  5. Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed.
  6. Zorg dat je slaapkamer goed geventileerd is.
  7. Essentiële oliën kunnen je helpen om sneller te ontspannen en je hoofd leeg te maken.

Essentiële oliën

Er zijn verschillende oliën die je kunnen helpen om beter in en door te slapen. Lavendel staat bekend om haar ontspannende eigenschappen. Een druppel op je kussen is voldoende om rust te geven. Een combinatie van Lavendel, Sinaasappel en Cederhout kan helpen om beter door te slapen. Terwijl de combinatie met Vetiver en Cederhout juist kan helpen om sneller in slaap te vallen. Er is heel veel mogelijk. Lees ook “De top 10 essentiële oliën die kunnen helpen bij vermoeidheid

De volgende oefeningen zijn heel geschikt om je gedachten te focussen op iets anders dan slapen, waardoor je in slaap valt 🙂:

Tel oefening: tel van 1 naar 100 en van 100 naar 1 … TEGELIJK! Dus  1  100 2  99 3 98 4 97 5 96 6 95 7 94 8 93 9 92 10 91 11 90 enz. Bij deze tel oefening is al je aandacht bij het tellen. Grote kans dat je voor het eind slaapt.

Lichaamsbewustzijn oefening:  Span één voor één alle spieren van je lichaam. Sluit je ogen, haal rustig en diep adem. Breng je aandacht naar je lichaam en volg je ademhaling. Ga dan met je aandacht naar je arm, span je spier en op je uitademing ontspan je de spier. Ga zo je hele lichaam langs.

Bij deze oefeningen is de “truc” dat je al je aandacht richt op de oefening. Er is geen ruimte meer voor die andere, jou wakker houdende, gedachten.

Hoe zorg jij voor een goede nachtrust? Deel het via onderstaand commentaarveld.

Liefs,

Diana

PS In het e book WOW, realiseer je droomleven vind je nog meer tips die je kunnen helpen. Samen aan de slag? Dat kan met WOW.  In 8 weken ga je aan de slag met het realiseren van jouw dromen en idealen. Of ga meteen voor DIAMANT. Dit is een jaarprogramma dat 3x per jaar start. Lees er hier meer over. Wil je op de hoogte gehouden worden van de eerstkomende startdata? Stuur een mail en je ontvangt als eerste bericht. Dit is nog geen aanmelding. Die doe je pas nadat de inschrijving geopend is 🙂


Ik help vrouwen meer vertrouwen, voldoening, waardering en liefde voor zichzelf te hebben. Emotioneel. Fysiek. Spiritueel. Financieel. Ik begeleid je naar vrijheid om te doen wat jou blij maakt. Dat doe ik door informatie, kennis en inzichten te delen over de vele mogelijkheden om gezondheid en welzijn te bevorderen op een natuurlijke manier.

In mijn praktijk organiseer ik regelmatig workshops die je kunnen helpen om meer inzicht in jezelf te krijgen

  • Intuïtief schilderen – Lekker aan de slag met verf en jezelf verrassen met de creatie die tevoorschijn komt. Geen schilder ervaring nodig 🙂
  • Maak je eigen vision bord – Maak je wensen en verlangens zichtbaar in beelden. Een vision bord kan je helpen om je aandacht te houden bij dat wat jij wil bereiken.
  • Basis intuïtieve ontwikkeling – 5 bijeenkomsten waarin je leert over aarden, energie voelen en ervaren, jezelf beschermen tegen weglekken van energie en meer.
  • Maak je eigen geurkaars – Als je niet langer de chemische geurkaarsen in je huis wil, dan is dit de workshop voor jou. We gaan een geurkaars maken met echte, pure essentiële oliën.
  • Maak je eigen geursteen – Een aromasteen is een steentje waar je essentiële olie op kunt druppelen. Ideaal voor kleine ruimtes of bv naast je bed.

Heb je interesse in één van deze workshops? Laat het me weten dan laat ik jou weten wanneer ze gepland worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WeCreativez WhatsApp Support
Hi, leuk dat je er bent :) Voor het snelste antwoord op je vragen kun je me een appje sturen.
👋 Waar kan ik je mee helpen?